Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Gdańsk kontenerową potęgą. Baltic Hub przeładował ponad 2,2 mln TEU

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdańsk kontenerową potęgą. Baltic Hub przeładował ponad 2,2 mln TEU
fot. Baltic Hub, mat. pras.
W ubiegłym roku w głębokowodnym terminalu kontenerowym Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku, odnotowano rekordowe przeładunki, które wyraźnie przekroczyły poziom 2,2 mln TEU. Zmierzająca ku końcowi rozbudowa, realizowana w ramach Projektu T3, umożliwi zwiększenie przepustowości z 3 mln TEU obecnie do aż 4,5 mln TEU.

Baltic Hub to jedyny w Polsce i jednocześnie najdalej wysunięty na wschód w Unii Europejskiej głębokowodny terminal kontenerowy. Został oddany do użytku w 2007 roku, zaś w roku 2016 jego zdolności przeładunkowe zwiększyły się z 1,5 mln TEU do 3 mln TEU. Obecnie w ramach Projektu T3 realizowana jest jego rozbudowa, która zmierza obecnie ku końcowi, w efekcie czego już w tym roku przepustowość wzrośnie do aż 4,5 mln TEU. W latach 2007-2022 Baltic Hub funkcjonował pod nazwą Deepwater Container Terminal Gdańsk. Zmiana nazwy podkreśla jego znaczenie jako wiodącego hubu w przeładunkach kontenerów nad Morzem Bałtyckim.

Istotną część przeładunków stanowi bowiem tzw. transshipment – dysponowanie nabrzeżami głębokowodnymi umożliwia obsługę największych kontenerowców oceanicznych, jakie mogą wejść na Bałtyk przez cieśniny duńskie, o zanurzeniu rzędu 15 metrów, z których kontenery przeładowywane są na mniejsze jednostki feederowe, kursujące do portów morskich w państwach bałtyckich i skandynawskich. Choć w Baltic Hub obsługiwane są także jednostki feederowe dostarczające kontenery do Polski z terminali kontenerowych w Europie Północnej, szereg bezpośrednich serwisów oceanicznych uwzględniających Gdańsk zapewnia państwu pokaźny strumień dochodów.

Rok 2024 przyniósł w Baltic Hub rekordowe przeładunki, które przekroczyły barierę 2,2 mln TEU. To niemal 0,2 mln TEU więcej niż w roku 2023, co oznacza wzrost o 10%. Obsłużono łącznie 642 statki, przy czym 147 jednostek stanowiły kontenerowce oceaniczne. W lipcu odnotowano rekordową liczbę przeładunków w ramach pojedynczego zawinięcia, opiewającą na 20,5 tys. TEU. Baltic Hub obsłużył ponadto ponad 616 tys. samochodów ciężarowych i ponad 8 tys. pociągów intermodalnych. Solidny wzrost przeładunków w Baltic Hub wskazuje na wciąż trwającą w polskich portach morskich dobrą passę.

Choć w ostatnich kwartałach raportowano w nich przeważnie pokaźne spadki przeładunków, wynikało to w przeważającej mierze z tąpnięcia w przeładunkach węgla kamiennego (po wcześniejszych ponadnormatywnych wzrostach), a do pewnego stopnia również z ograniczenia roli Polski w tranzycie towarów ukraińskich. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed tygodniem, we wszystkich polskich portach morskich w 2024 roku również odnotowano rekordowe przeładunki kontenerów na poziomie 3,3 mln TEU, co oznacza, że łączne przeładunki w dwóch terminalach kontenerowych w Gdyni wyniosły ok. 1 mln TEU.

Warto dodać, że pod koniec ubiegłego roku w Baltic Hub na części T5 rozpoczęła się budowa terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych na morzu. Obiekt zajmie powierzchnię 21 hektarów. W przyszłości, gdy boom inwestycyjny na budowę farm wiatrowych na morzu minie, nowo powstałe nabrzeże będzie mogło zostać zaadaptowane do przeładunku kontenerów. Jego parametry techniczne będą bowiem identyczne jak w przypadku istniejących nabrzeży T1 i T2 oraz budowanego T3. Układ falochronów osłonowych w zewnętrznej części gdańskiego portu morskiego przewiduje również możliwość budowy nabrzeża T4.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Drogi i autostrady

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Redakcja 14 stycznia 2025

Lubelskie. Kto będzie nadzorować inwestycję za około 100 milionów?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Biznes i przemysł

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 14 stycznia 2025

Dobry czas dla polskich portów morskich, duże inwestycje na horyzoncie

Intermodal i logistyka

Rok 2024 w portach morskich Szczecin i Świnoujście

Intermodal i logistyka

Rok 2024 w portach morskich Szczecin i Świnoujście

Mikołaj Kobryński 08 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Drogi i autostrady

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Redakcja 14 stycznia 2025

Lubelskie. Kto będzie nadzorować inwestycję za około 100 milionów?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Biznes i przemysł

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 14 stycznia 2025

Dobry czas dla polskich portów morskich, duże inwestycje na horyzoncie

Intermodal i logistyka

Rok 2024 w portach morskich Szczecin i Świnoujście

Intermodal i logistyka

Rok 2024 w portach morskich Szczecin i Świnoujście

Mikołaj Kobryński 08 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5